Mehmet Demirci
Samiha Ayverdi (1905-1993) Osmanlı İmparatorluğu’nu
Ayverdi romandan hatırata, bilimsel araştırmadan şehir tarihine, mensur şiirden monografiye kadar pek çok türde eser vermiş verimli bir yazardır. Fakat yeterince tanınmış değildir. Şu günlerde hakkında iki değerli kitap çıktı. 1. Zekeriya Başkal’ın eseri: Hatıraları Hayallerinden Güzel Bir Hanımefendi: Samiha Ayverdi (Taşhan Kitap Yayınları, Tokat 2013) 2. Emine Gözde Özgürel’in Samiha Ayverdi’nin Romancılığı (Akçağ, Ankara, 2012)
İlk kitaptan alıntılarla bu kadın yazarımızı biraz tanıtmak istiyorum. Zekeriya Başkal amacının Ayverdi’nin hatıra türüne girebilecek eserlerini kuramsal bir çerçevede tahlil etmek olduğunu söyler. Kubbealtı neşriyatı arasında çıkan bu on altı eserin isimleri şöyledir:
İstanbul Geceleri, İbrahim Efendi Konağı, Boğaziçi’nde Tarih, Bir Dünyadan Bir Dünyaya, Abide Şahsiyetler, Hatıralarla Baş başa, Yeryüzünde Birkaç Adım, Rahmet Kapısı, Ne İdik Ne Olduk, Bağ Bozumu, Hey Gidi Günler Hey, Küplüce’deki Köşk, Ah Tuna Vah Tuna, İki Aşina, Ezeli Dostlar.
Samiha Ayverdi için “Vakıf Sultan”, “Abide Şahsiyet”, “Geleneği Geleceğe Taşıyan Kadın”, ya da “Samiha Anne” gibi ifadeler kullanılır. Onun için kullanılan sıfatlardan biri de “milli hafıza”dır. Başkal’a göre Samiha Ayverdi’de hatıra anlatmak geçmişle değil gelecekle ilgilidir. O geçmişi olduğu gibi hatırlayıp, bilgileri rastgele bir yığın olarak sunmaz. Bunları günün ve geleceğin ilgisi ve ihtiyaçları bağlamında ortaya koyar.
OSMANLI MEDENİYETİ
Ayverdi’nin hakim tezi Başkal’a göre şudur: Osmanlı Medeniyeti gelişmiş, insanlara adil davranmayı teşvik eden bir medeniyetti. Bu özellik hayatın her alanında görülürdü. Yazar mahalle mektebinden insan ilişkilerine, hak hukuk gözetmeden evin dekorasyonuna, Mevlevi ve Bektaşi dergahlarından bahçıvanlara kadar bu eski medeniyetin öğelerini anlatır. Onun maksadı elimizden çıkan maddi manevi kıymetlerle yeni nesilleri buluşturmaktı.
Ayverdi’ye göre Batı, manevi özgürlüğünü feda ederek maddi bir üstünlük elde etti. Rönesans’tan beri Batı tamamen madde üzerinde yoğunlaştı. Maddeyi avucu içine aldı, ama aslında maddeye esir oldu. Batı medeniyetinde makineler insanların, insanlar da makinelerin yerine geçti. Bir anlamda batılı insan, kendi yaptığı puta tapar hale geldi.
Türk toplumunda 19. yüzyıldan itibaren, Batı özentisi arttı. Varlıklı aileler çocukları için Avrupalı mürebbiye tuttular. Ayverdi mürebbiyelik uygulamasını şiddetle eleştirir. Mürebbiyenin ne tür şeyler öğrettiğini ev halkında kimse bilmez. Mürebbiyeler çocuklarımızı kendi kültüründen yavaş yavaş uzaklaştırdı. Sonunda Batı değerleri hayatın her alanında etkili oldu. Aydınımız Batı tarihini ve değerlerini sorgulamadan benimsedi. Kendi tarihine Batı gözüyle baktı. Böylece Türkiye modernleşme sürecinde kendi değerlerinden yeterince yararlanmadı.
GEÇMİŞTEN GELECEĞE
Ayverdi’nin hatıraları geçmişten çok geleceğe yöneliktir. Yazarın hatıra anlatmaktaki amacı gelecekte ümit ettiği milli bir kültürün oluşmasına katkıda bulunmaktır.
Osmanlı ve Türkiye, idari ve siyasi olarak sömürge olmadı. Ama Tanzimat’tan bu yana bir kültür emperyalizmine maruz kaldığımız muhakkaktır. Franz Fanon, sömürgeciliğin, bir milletin sadece bugünü ve geleceği ile değil, aynı zamanda geçmişi ile de ilgilendiğini ve sömürgeleşmiş milletin geçmişini “çarpıttığını bozduğunu ve tahrip ettiğini” ifade eder. Başkal’a göre, Ayverdi’nin hatıralarını Fanon’un bahsettiği sürecin tersinden işlemesi olarak mümkündür.
Ayverdi hatıralara işlevsel bir rol, bir tür inşa etme rolü yükler. Olayları ve kişileri anlatmadaki amacı tarihe not düşmek, kendini savunmak, olayların iç yüzünü sunmak değil; geleceğe, yeni nesle bir şeyler anlatmak, onlarla mazi arasında bağlar kurmaya çalışmaktır. Toplumun her katmanından insanı anlattığı hatıralarında asıl mesaj geçmişe değil geleceğe yöneliktir. Yazar hatıralarında anlattığı kişileri, gelecekteki insanlara, yeni nesle örnek alınması gereken modeller olarak sunar.
Ayverdi geçmişle gelecek arasındaki bağı üzüm kütüğü ve meyve veren sürgünleri örneğiyle anlatır. Yazara göre geçmiş, muazzam ve güçlü potansiyele sahip salkım salkım üzüm veren bir bağ kütüğüne benzer. Şunu sorar: “Bu ilim ve irfan bağlarını kurutup, etrafımızı çorak ve kıraç hale getirmeyi bir ilericilik hüneri saymak gafleti içinde bulunmaktan bilmem ne zaman kurtulacağız.” Zekeriya Başkal’a göre bu örnekteki geçmiş, bir kütük, gelecek de meyve verilecek bir dönemdir.
AYVERDİ VE TARİKATLER
Kitabın tamamını burada anlatmamız elbette mümkün değildir. Ancak Samiha Ayverdi’nin tasavvuf ve tarikatlere bakışının nasıl olduğunu özetle vermek istiyorum. Tasavvuf ve Kenan Rifai, Ayverdi’nin hatıralarında önemli yer tutar. Aslında onun pek çok yazıları “Tasavvuf” başlığı altında değerlendirilebi
Kenan Rifai (1867-1950) eğitimci, okul müdürü ve mutasavvıftır. 1908-1925 yılları arasında dergah şeyhliği yaptı. Osmanlı ve Cumhuriyet döneminde pek çok entelektüel, yazar, edebiyatçı, sanatçıyı etkiledi.
Samiha Ayverdi, 22 yaşında intisap ettiği Kenan Rıfai’den “büyük üstadım”, ” gönül pişirici rehber”, “mürşidim” diye bahseder ve eserlerinin onun sözlerinin bir yorumu olduğunu ifade eder. Bu ilişki, yazarın ömrünün sonuna kadar devam eder ve onun hayatında belirleyici öğelerden biri, hatta birincisi olur.
Ayverdi, Sofi Huri, Safiye Erol ve Nezihe Araz’la birlikte Ken’an Rıfai ve Yirminci Asrın Işığında Müslümanlık adında bir eser kaleme almıştır. Bunun yanında Dost adlı eseri de tamamen Kenan Rıfai hakkındadır
Bu müstakil eserlerin yanı sıra, Ayverdi, hatıralarında sık sık Kenan Rifai’den ve onun bakış açısından bahseder. Rahmet Kapısı adlı eserinde kastedilen Kenan Rıfai’nin dergahıdır. Bu eserin yazılma sebebi, Kenan Rıfai olduğu için, eserde çoğunlukla ya Kenan Rıfai’nin hatıraları ya da onunla ilgili hatıralar vardır.
YAKUP KADRİ ELEŞTİRİSİ
Ayverdi, kendisinin Rifai olduğunu ancak diğer dergahların da topluma son derece faydalı katkılar sağladığını tekrar tekrar belirtir. Hatıraları çerçevesinde Yakup Kadri’nin Nur Baba adlı eserine de değinir. Anlattığına göre, arkadaşlarıyla bir gezinti sırasında Küplüce’de bir binanın önüne gelirler. Arkadaşlarından biri, bu binanın Nuri Baba’nın Bektaşi dergahı olduğunu söyler. Burada mahallesindeki Haydar Bey isimli bir Bektaşi’den bahseder. Bu kişinin kimseye zararının olmadığını, herkese iyi gözle baktığını ve herkesin iyiliğini istediğini ifade eder. Ancak arkadaşları Bektaşilik hakkında halkın son derece olumsuz şeyler söylediklerini belirtir ve sözü içki, kadın ve zina konusuna getirirler. Bu düşüncelerin kaynağının Yakup Kadri’nin eseri olduğunu ima ederek şunları söyler:
“Şu ne hazin ki yıllar sonra kalemi de, muhayyilesi de kuvvetli bir yazar, civarından geçtiğimiz ocakta hem feyiz, hem ikram ve iltifat gördüğü halde, gördüklerini diyemeyeceğim, tahayyül ettiği ve yakıştırdığı çizgileri bir araya getirerek hazırladığı romanla meşhur olacaktı.”
Yakup Kadri’nin bu kitabı Bektaşileri çok yaralamıştı. Ayverdi’ye göre Nur Baba‘da yazılanlar doğru değildir. Yazar, Nur Baba örneğinde olduğu gibi, Bektaşiler için “namaz kılmaz, oruç tutmaz, içki içer, kadın erkek gönül eğlendirirler” diyenlerin ağır bir sorumluluk altına girdiklerini ifade eder.
Ayverdi’ye göre, Rifai, Bektaşi, Kadiri, Mevlevi diye farklı isimler taşısalar da dervişler aynı ruha, aynı gayeye sahiptir.
AYVERDİ’NİN DERGAHLARA BAKIŞI
Samiha Ayverdi’nin eserlerinde sıkça geçen dini kurumlardan özellikle dergahlar ve tarikatlar dikkati çeker. Bilindiği gibi dergah ve tarikatlar 1925 yılında tekke ve zaviyelerin kapatılmasıyla resmi olarak yasaklandı. Eski faaliyetlerine devam edenler kanunun yasak ettiği bir fiili işler duruma düştüler.
Ayverdi, dergahların insanın kendini tanımasında oynadığı rolü önemser. Başkalarıyla ilişki kurmada, dolayısıyla da toplumun bireyleri arasında ortak bir terbiye ve değerler sisteminin kurulmasında etkili olacağını söyler. Onun dergahlara yüklediği bu toplumsal misyon, somut örneklerle ifade edilir. Şunları yazar:
“1925 senesine kadar yalnız İstanbul’da 365 dergah vardı. Bunların mensupları en az ellişer kişi olsa, 18250 ederdi. Bu insanların da gene en az ailelerinden, akraba ve çevrelerinden 5’er sempatizanı bulunmuş olsa, 91250 adet olurdu.”
İstanbul’un bu tarihlerdeki nüfusu düşünüldüğünde bu sayının önemli bir “manevi sigorta” ve “tasfiye cihazı” olduğu ifade edilir.
Toplumdaki bütün kurumların bozulmaya uğradığı bir zamanda dergahların da bundan payını aldığını, çeşitli sorunlar yaşadıklarını, ancak hiçbir zaman “tembelhane,” “miskinhane” olmadıklarını, son ana kadar toplumda bir tür güvenlik süpabı vazifesi gördüklerini belirtir. İşte bir örnek:
ZEHİR DEDE
Samiha Ayverdi’nin Abide Şahsiyetler adlı kitabından: Yirminci asrın başları, İstanbul Şehremini semtinde bir Sadi dergahı. Gece bahçe duvarından bir hırsız atlar. Henüz uyumamış olan Şeyh Akif Efendi tüm kapıları kilitler. Kendi odasının kapısı açık ve ışıklar kapalıdır. Hırsız odaya girince onu yakalar ve sımsıkı bağlar. Adamla konuşur, aç olduğu için girdiğini anlayınca çözer, güzelce karnını doyurur, ona iyi davranır, sabahleyin bir tepsi helva yapar, git bunu sat bitirince gel der. Birkaç gün sonra ona helva pişirmeyi öğretir. Adam bir süre bu işi yapar. Bu arada dergahtaki manevi eğitimi benimser. Adap, erkan, edep ve ahlak öğrenir. Sadakat ve sevgiyi öğrenir. Sonunda bu dergahın önemli bir elemanı olur. Sert disiplini ve ciddiyeti dolayısıyla “Zehir Dede” lakabıyla anılır, öyle ki gerçek adı bile unutulur.
Düzgün işleyen dergahlar bir eğitim ocağıydı. Her seviyeden insana kucak açabilmişlerdi. Başkal’ın belirttiği gibi Ayverdi’nin hatıralarında asıl mesaj geçmişe değil geleceğe yöneliktir. Anlattığı şahısları bitmiş, kapanmış ve bir daha gelmesi mümkün olmayan, bir kültürün, bir dönemin insanları olarak ele almaz. Ona göre toplum, geleceğini kurarken geçmişin malzemesinden faydalanmalıdır. Ayverdi şöyle der:
“Mazi, akıl danışılacak en doğru sözlü, tecrübeli bir dosttur. Şu halde bugün de kuvvet, şevk ve hayat kaynağımızın kendi değerlerimiz olduğunu unutmamalıyız.”
TAASSUBUN SEBEBİ
Ayverdi, dergahların kapatılmasıyla taassup/bağnazlı
Ayverdi, dergahlar konusunda eleştiri yapmaktan da kaçınmaz. Pek çok yerde dergahların birey ve toplum için son derece faydalı kurumlar olduğunu ifade eder. Buna rağmen, bu kurumların artık “yetiştiricilik kabiliyetinin kısırlaştığını, beti bereketi kalmadığını” söyler. Bu durum bir çelişki sayılmaz. Zira Ayverdi’nin geçmişteki kurumların ve tecrübelerin nasıl değerlendirilmes
O, geçmişin toptan reddedilmek veya yok sayılmak yerine, bir tohum gibi toprağa atılmasının ve oradan geçmişin tecrübesini alıp, günün şartlarına da uyarak yeniden vücut bulmasını savunur. Ona göre, dergahlar konusunda da maziyi aynen canlandırmak yerine bu kurumun insana ve topluma sağladığı katkıları incelemek, bunlardan yararlanmak gerekir. Özellikle dergahların estetik ölçülerini, güzel sanatlarla olan bağlarını almak ve bunları kullanarak zamana uygun yeni bir kurum tesis etmek icap eder.
AYAVERDİ VE TEKKELERİN KAPANMASI
Samiha Ayverdi’nin tasavvuf kültürümüze katkıları büyüktür. O, tekkelerin kapalı olduğu bir dönemde, eserleriyle tasavvuf inanış ve düşüncesini en iyi şekilde anlatmış ve temsil etmiş bir yazardır. Konya’daki Şeb-i Arus törenlerinin başlatılmasının alt yapısını oluşturdu. Yunus Emre’yi Sevenler Derneğinin kurulmasını destekledi. Yaşayışı, yazdıkları ve sohbetleriyle 20. yüzyılda bir derviş insan örneğini hakkıyla temsil etti.
Zekeriya Başkal, Tasavvufun yaşandığı kurumlar olan dergahların kapatılması konusunda Samiha Ayverdi’nin beyanlarında çelişki olup olmadığını tartışır:
Samiha Ayverdi, dergahların ve tarikatların ciddi bozulmalara uğradığını, ancak toplumdaki işlevlerinin son derece önemli olduğunu ve bu yüzden en azından bu kültürün bir miras olarak reddedilmemesi gerektiğini tekrar tekrar ifade eder. Yazarın Mevlevilik, Bektaşilik, Rifailik gibi tarikatlar ve mensupları hakkında yazdığı çok sayıda yazısı, Osmanlı tarihinden naklettiği ve genel olarak bu kurumun toplum ve birey için faydalı olduğunu savunduğu çok sayıda hatırası vardır.
NE KADAR BOZULDU?
Ayverdi, dergahların olumsuzluk üreten bir kaynak olarak nitelenmesine karşıdır. Bu düşüncenin Türk edebiyatında iki örneği var: Reşat Nuri Güntekin’in “Yeşil Gece” ve Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nu
Başkal’a göre Ayverdi’nin düşüncelerinin birbirleriyle çeliştiği görüntüsü veren alanlardan biri, dergahların kapanması konusundaki fikridir. Ayverdi, sık sık dergahların toplumda çok önemli işlevler gördüğünü belirtir. Onların, devletin yapamadığı, yapmak zorunda olmadığı, ama toplumsal hayat için önemli olan pek çok işi yaptığını örneklerle ve sayılarla anlatır. Ancak aynı şekildedergahların eski canlılıklarını yitirdiklerini, artık topluma yeni bir teklifte bulunmadıklarını
Bu durum yazarın, yazarken, hatıra anlatırken aynı zamanda bir muhasebe yaptığı, iyi-kötü, kar-zarar hesabına girdiği şeklinde izah edilebilir. Bu muhasebeye göre, tekkelerin artık iyi işlemeyen, zamanla bozulan yönlerine işaret etmek de Ayverdi’den beklenen bir hakşinaslıktır.
REAKSİYON DEĞİL AKSİYON
Son olarak şunu belirtelim: Samiha Ayverdi, tasavvuf inanışına ve dergahlara büyük değer vermesine rağmen, tekkelerin kapatılması konusunda bir tepkisellik içinde olmadı. Buna, bir “celal tecellisi” olarak veya tasavvuftaki, “olanda hayır vardır” anlayışıyla baktı. Maksadı bağcı dövmek değil, üzüm yemekti. Ona göre “reaksiyonların menfi gayretleri ile değil, aksiyonların yapıcı ve etkili çabaları” ile tasavvufu günün şartları içinde yeniden sosyal hayata mal etmek gerekir. Tasavvuf, toplumun zihin ve ruh yapısını arındırmada her zaman önemli işlev görebilir.
Bir yanıt bırakın